Έφυγε ένας ποιητάρης

ΜΝΗΜΕΣ

20150607_papagrigoris_efstathiou

«Ξεκίνησα να γράφω όταν ήρθα στην Ελλάδα. Στην Κύπρο το μυαλό µου ήταν στα νιάτα µου, στον Αγώνα, στην οικογένεια. Όταν ήρθα στην Ελλάδα η ταλαιπωρία του πλοίου που έφευγα από την Κύπρο µε ενέπνευσε. Στην Κύπρο ήταν εμπόλεµη κατάσταση κι εγώ ήμουν µόνος µου, µ’ έτρωεν η αγωνία, έκαμα δυο μήνες εδώ µόνος µου. Ήταν να τρελαθώ και λέω να γράψω κι εγώ κάτι για την Κύπρο. Να προσφέρω µε τα γραφόμενά µου, µε τους στίχους µου τους φτωχικούς για αυτήν την Κύπρο που αγάπησα […]. Η κυπριακή διάλεκτος πρέπει να κρατηθεί – είναι αρχαία. Είναι όπως την ποντιακή – η ποντιακή διάλεκτος να καταργηθεί; Διότι είναι ομηρικές οι περισσότερές της λέξεις, αρχαίες ελληνικές. Τώρα λένε ίντερνετ – είνταμ πον’ το ίντερνετ; Τι σημαίνει; Γιατί να µην το λέμε ελληνικά; Να χαρίσομεν τις ελληνικές λέξεις µας στους ξένους; […] Γράφω στο εξώφυλλο «Κέδαρες» για να δώσω έμφαση στο χωριό µου, επειδή το αγαπώ. Κέδαρες Πάφου το χωριό µου /από Ευστάθιο πατέρα/ εγιώνι εγεννήθηκα/ και Δέσποινα μητέρα».

[Ο πρωτοπρεσβύτερος Γρηγόριος Ευσταθίου γεννήθηκε στις Κέδαρες Πάφου το 1925. Εργάστηκε αρχικά ως τσαγκάρης και μετά την αποφοίτησή του από την Ιερατική Σχολή Κύπρου, το 1949, ως ιερέας σε διάφορα χωριά της Κύπρου. Το 1955-59 συμμετείχε στον Αγώνα της ΕΟΚΑ και συνελήφθη και βασανίστηκε δις από τους Άγγλους. Το 1973 αναχώρησε οικογενειακώς για την Ελλάδα, όπου υπηρέτησε σε μητροπόλεις της Μακεδονίας. Έχει τιμηθεί για την πολύχρονη ιερατική προσφορά του. Έχει εκδώσει περισσότερες από δέκα συλλογές ποιημάτων και πεζών, καταγράφοντας προσωπικά βιώματα αλλά και τα ήθη και έθιμα, καθώς και την ιστορία της Κύπρου. Σε κάθε του βιβλίο οι Κέδαρες αναγράφονται ως τόπος έκδοσης. Δεν πέρασε ούτε μία μέρα που να μην μιλήσει για την Κύπρο. Έφυγε από τη ζωή στις 30/5/2015, ήσυχα, στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη. Ο παπα-Γρηγόρης Ευσταθίου ήταν ο παππούς μου].
Χρύστα Ντζάνη

*Δημοσιεύτηκε στο «Παράθυρο» του «Πολίτη» στις 7/6/2015

One thought on “Έφυγε ένας ποιητάρης

Σχολιάστε

