Ο Σπύρος στέλνει SOS

 

Ζητά βοήθεια από την Κύπρο Ελληνοαφρικανός αξιωματικός

SPYROS_PAIDIA

Ο Ρίτσαρντ Σπύρος Χαγκαμπιμάνα φυλακίστηκε και βασανίστηκε από το καθεστώς του Μπουρούντι επειδή δεν διέταξε να χτυπηθούν αθώοι. Η οικογένειά του έχει καταφύγει στην Κύπρο

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΤΑ ΝΤΖΑΝΗ*

Στη χώρα του, το Μπουρούντι της κεντρικής Αφρικής, μία πρώην βελγική αποικία, η δημοκρατία εγκαταστάθηκε μόλις το 1993 και άντεξε μονάχα 100 μέρες, με τη δολοφονία του πρώτου δημοκρατικά εκλεγμένου Προέδρου.
Ακολούθησε ένας σκληρός δωδεκαετής εμφύλιος μεταξύ των δύο κυρίαρχων φυλών, των Χούτου και των Τούτσι (που κατοικούν και τη γειτονική Ρουάντα), με αποτέλεσμα τον θάνατο 200.000 ανθρώπων και τη φυγή εκατοντάδων χιλιάδων άλλων. Η κυβέρνηση που ακολούθησε τη λήξη του εμφυλίου, το 2005, με Πρόεδρο τον Γκουρουνζίζα, επανεκλέγηκε το 2010, όμως όταν φέτος ο Πιερ Γκουρουνζίζα αποφάσισε να διεκδικήσει, καταπατώντας το Σύνταγμα, και τρίτη θητεία, με το πρόσχημα ότι την πρώτη φορά είχε εκλεγεί από τη Βουλή και όχι από τον λαό, η αντιπολίτευση αποφάσισε να μποϋκοτάρει τη διαδικασία και ο κόσμος βγήκε στους δρόμους.
Στις ταραχές που ακολούθησαν, ο συνταγματάρχης της Μπουρουντιανής αστυνομίας, ο Σπύρος – Ρίτσαρντ Χαγκαμπιμάνα, Μπουρουντιανός με ελληνική υπηκοότητα (του οποίου ο πατέρας είχε δολοφονηθεί από τους Χούτου στον εμφύλιο) διατάχθηκε ως υπαρχηγός του τμήματος Επιχειρήσεων να καταστείλει βίαια τις διαδηλώσεις, ακόμη και να δολοφονήσει, αν χρειαστεί. Όταν αρνήθηκε, το καθεστώς τον τιμώρησε: Τον συνέλαβε και τον φυλάκισε στις φυλακές Μουράμβια, όπου βασανίστηκε σκληρά. Από τις φυλακές όπου βρίσκεται ακόμη, από τον περασμένο Ιούνιο, ο Σπύρος – Ρίτσαρντ Χαγκαμπιμάνα έστειλε επιστολή στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, όπου έχουν καταφύγει η σύζυγος και ο τρεισήμισι ετών γιος τους, ζητούν τη βοήθεια της χώρας μας προκειμένου να γίνει σε ευρωπαϊκό επίπεδο διερεύνηση για την περίπτωσή του, να τύχει δίκαιης δίκης και να επανενωθεί με την οικογένειά του.

Έλληνας και ορθόδοξος

Ο Ρίτσαρντ Σπύρος Χαγκαμπιμάνα σπούδασε τη δεκαετία του ’90 στην Ελληνική Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και στη Νομική Σχολή Αθηνών. Έχοντας ζήσει εφτά χρόνια στην Ελλάδα ζήτησε και πήρε την ελληνική υπηκοότητα. Την ίδια περίοδο βαφτίστηκε χριστιανός ορθόδοξος και πήρε και το ελληνικό όνομα Σπύρος. Στη διάρκεια των σπουδών του, συνδέθηκε στενά με Έλληνες και Κύπριους συμφοιτητές του, που πρόσκεινται στις φοιτητικές παρατάξεις της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και της Πρωτοπορίας, πολλοί από τους οποίους καταβάλλουν σήμερα προσπάθειες σε διεθνές επίπεδο να απελευθερωθεί ο Σπύρος. Ανάμεσά τους, και ο φίλος από τα φοιτητικά χρόνια στην Αθήνα δήμαρχος Πάφου Φαίδωνας Φαίδωνος, ο οποίος φιλοξενεί την σύζυγο του Σπύρου και το παιδί τους.

Σώστε με από «εξαφάνιση»

Η επιστολή του γράφτηκε μέσα από τη φυλακή σε άψογα ελληνικά και φυγαδεύτηκε, για να φτάσει μέσω αξιόπιστης πηγής στα χέρια ακαδημαϊκού στην Κύπρο, σε ψηφιακό αντίγραφο. Μέσω αυτού, η επιστολή παραδόθηκε χθες στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στους υπουργούς Εξωτερικών, Δικαιοσύνης, Άμυνας – νωρίτερα είχε αποσταλεί και στην ελληνική κυβέρνηση, χωρίς όμως να βρει ανταπόκριση. Σε αυτήν, ο Σπύρος – Ρίτσαρντ Χαγκαμπιμάνα απευθύνει δραματική έκκληση να παρέμβουν, ώστε υποβληθεί σε δίκαιη δίκη και μετά την απόδειξη της αθωότητάς του να επανενωθεί με την οικογένειά του, που έχει καταφύγει στην Κύπρο. «Έχω συλληφθεί κατηγορούμενος για πράξεις που δεν έχω κάνει, με μόνη πραγματική αιτία για τη σύλληψή μου, το γεγονός ότι αρνήθηκα να συμμορφωθώ στις εντολές των ανωτέρων μου, ώστε να προβώ σε ωμές δολοφονίες αμάχων διαδηλωτών. Έτσι έπεσε στη δυσμένεια των κυβερνώντων. (…) Είναι πολύ σημαντικό να διερευνηθεί και να γίνει γνωστή η υπόθεσή μου και το γεγονός ότι υποβλήθηκα επί δέκα ημέρες σε φριχτά βασανιστήρια και ακόμη σήμερα, ένα μήνα μετά, δεν με έχει δει κανένας γιατρός. Κανείς άνθρωπος και υπό κανένα καθεστώς δεν πρέπει να υπομένει τα βασανιστήρια που υπέστην, τον πόνο και τον εξευτελισμό, για αυτό θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες και οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί να υποστούν τις συνέπειες του Νόμου με βάση το Εθνικό και το Διεθνές Δίκαιο».
Ο Σπύρος Χαγκαμπιμάνα περιγράφει πώς συνελήφθη το βράδυ της 27ης Ιουνίου 2015 από άνδρες της Προεδρικής Αστυνομίας και οδηγήθηκε αμέσως στα κρατητήρια των Μυστικών Υπηρεσιών, όπου επί δέκα μέρες υποβαλλόταν σε βασανιστήρια, προκειμένου να ομολογήσει ψευδώς για όσα του καταλόγισαν, τα οποία επισύρουν θανατική καταδίκη. Ο Σπύρος ζητά από την κυπριακή κυβέρνηση να μεσολαβήσει ώστε να γίνει ό,τι είναι δυνατόν, προκειμένου να απελευθερωθεί άμεσα και άνευ όρων, προτού τον «εξαφανίσει» το καθεστώς. Διαβάστε αναλυτικά την επιστολή του:

Θέμα: Έκκληση για την παρέμβασή σας ώστε να υποβληθώ σε Δίκαιη Δίκη και μετά την απόδειξη της αθωότητάς μου να επανενωθώ με την οικογένειά μου

Εξοχότατε κ. Πρόεδρε,
Αξιότιμοι Κύριοι,

Ονομάζομαι ΡΙΤΣΑΡΝΤ-ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΓΚΑΜΠΙΜΑΝΑ. Είμαι Έλλην πολίτης, πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Χριστιανός Ορθόδοξος. Είμαι κάτοικος της Μπουλουμπούρα (Μπουρούντι) όπου ζω και εργάζομαι ως αξιωματικός της Αστυνομίας του Μπουρούντι, με βαθμό Συνταγματάρχη.
Έχω αποφοιτήσει από την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και έχω φοιτήσει στη Νομική Σχολή Αθηνών, είμαι έγγαμος και έχω έναν υιό τρεισήμισι ετών.
Σας απευθύνω την παρούσα επιστολή από μέσα στις φυλακές της MURAMUYA, όπου κρατούμαι υπό απάνθρωπες συνθήκες.
Έχω συλληφθεί κατηγορούμενος για πράξεις που δεν έχω κάνει, με μόνη πραγματική αιτία για τη σύλληψή μου, το γεγονός ότι αρνήθηκα να συμμορφωθώ στις εντολές των ανωτέρων μου, ώστε να προβώ σε ωμές δολοφονίες αμάχων διαδηλωτών. Έτσι έπεσε στη δυσμένεια των κυβερνώντων.
Παρακαλώ με την παρούσα επιστολή μου για την κρίσιμη και καταλυτική παρέμβασή σας, στα πλαίσια του Νόμου και των Διεθνών Συνθηκών, ώστε να διασωθώ από τυχόν «εξαφάνιση» μου, να υποβληθώ σε μια δίκαιη δίκη και να έχω τη δυνατότητα να αποδείξω την αθωότητά μου. Είναι πολύ σημαντικό να διερευνηθεί και να γίνει γνωστή η υπόθεσή μου και το γεγονός ότι υποβλήθηκα επί δέκα ημέρες σε φριχτά βασανιστήρια και ακόμη σήμερα, ένα μήνα μετά, δεν με έχει δει κανένας γιατρός.
Κανείς άνθρωπος και υπό κανένα καθεστώς δεν πρέπει να υπομένει τα βασανιστήρια που υπέστην, τον πόνο και τον εξευτελισμό, για αυτό θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες και οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί να υποστούν τις συνέπειες του Νόμου με βάση το Εθνικό και το Διεθνές Δίκαιο.
Όπως γνωρίζετε εδώ και μήνες το Μπουρούντι έχει βυθιστεί σε βαθιά πολιτική κρίση, την οποία έχουν ακολουθήσει εκατοντάδες δολοφονίες πολιτών, εκτοπισμοί και πλήθος πολιτικών συλλήψεων, πολλά μέλη της αντιπολίτευσης βρίσκονται στη φυλακή και υπάρχουν ήδη πάνω από 150.000 ανέστιοι πρόσφυγες.
Σε όλη αυτή την κατάσταση, όντας ανώτερος αξιωματικός, Υπαρχηγός του Τμήματος των Επιχειρήσεων της Γενικής Διεύθυνσης της Αστυνομίας, έλαβα πολλές φορές εντολές αντίθετες με αυτό που υπαγορεύει η ηθική και ο στοιχειώδης ανθρωπισμός, τις οποίες και αρνήθηκα να εκτελέσω. Αντιτασσόμενος στους ανωτέρους μου και την πολιτική της τωρινής κυβέρνησης του Μπουρούντι, αρνήθηκα να υιοθετήσω την πολιτική της βίαιης καταστολής και της δολοφονίας άοπλων διαδηλωτών και αμάχων πολιτών του Μπουρούντι. Αυτό προφανώς δυσαρέστησε τους ανωτέρους μου και με έριξε σε δυσμένεια αυτών και της κυβέρνησης.
Συνελήφθην νυχτιάτικα την 27 Ιουνίου 2015 από άνδρες της Προεδρικής Αστυνομίας και οδηγήθηκα αμέσως στα κρατητήρια των Μυστικών Υπηρεσιών. Επί δέκα (10) ολόκληρες ημέρες με υπέβαλαν σε φριχτά και απάνθρωπα βασανιστήρια προκειμένου όπως ήλπιζαν να μου αποσπάσουν ψευδή ομολογία.
Την 8η Ιουλίου οδηγήθηκα στις φυλακές της Muramuya όπου κρατούμαι μέχρι σήμερα υπό άθλιες, φριχτές συνθήκες και υπό την ψευδή και ανυπόστατη κατηγορία της «απόπειρας πραξικοπήματος» για την οποία επισείεται η εσχάτη των ποινών, χωρίς ακόμα να έχω οδηγηθεί σε δίκη.
Υπό αυτές τις συνθήκες έχω βάσιμους λόγους να πιστεύω ότι εφόσον επιβιώσω όταν δικαστώ δεν θα τύχω Δίκαιης Δίκης.
Η φυλάκιση είναι άδικη και η κατηγορία εις βάρος μου ανυπόστατη, στερούμενη νομικής και πραγματικής βάσης, ενώ δεν υφίστανται οποιαδήποτε επιβαρυντικά στοιχεία. Αυτό που μου συμβαίνει αντίκειται στο Διεθνές Δίκαιο, στο Δίκαιο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στον Αφρικανικό Χάρτη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Λαών, στο Διεθνές Σύμφωνο για τα ατομικά και πολιτικά δικαίωμα που έχουν κυρωθεί από το Μπορούντι, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Συνελήφθην, βασανίστηκα και κρατούμαι χωρίς δίκη για το μοναδικό λόγο ότι αρνήθηκα να εκτελέσω παράνομες εντολές για να ασκήσω παράνομα βία στους πολίτες τους οποίους αποστολή έχω να προστατέψω.
Η ζωή μου βρίσκεται σε κίνδυνος εντός των φυλακών, σας παρακαλώ τώρα να κάνετε κάθε τι δυνατόν για να εξασφαλίσετε την άμεση και άνευ όρων απελευθέρωσή μου, άλλως την έκδοσή μου σε ευρωπαϊκό έδαφος. Έχω ζητήσει από τις αρχές της Ελλάδας η δεύτερη πατρίδα μου να πράξουν τα δέοντα, όμως η δική σας παρέμβαση θα είναι καταλυτική.
Παρακαλώ για τη δική σας παρέμβαση να ζητήσετε να διαταχθεί διεθνώς ανεξάρτητη έρευνα για τους εις βάρος μου βασανισμούς και την κακομεταχείριση που υπέστην, τα πορίσματα της οποίας να δημοσιοποιηθούν και να γίνει γνωστό αυτό που συμβαίνει στο Μπορούντι, οι δε υπεύθυνοι να παραπεμφθούν σε ανεξάρτητο δικαστήριο. Παρακαλώ να ασκήσετε την επιρροή σας στη Διεθνή Κοινότητα ώστε να διασφαλιστούν το δικαίωμα της ελευθερίας για τον λαό του Μπουρούντι και το κράτος να συμμορφωθεί στις υποχρεώσεις κατά το Διεθνές Δίκαιο. Στο έδαφος της Κύπρου βρίσκεται η οικογένειά μου, η σύζυγος και το παιδί μου.
Παρακαλώ βοηθήστε μας.

Με εκτίμηση και αμέριστο σεβασμό στο πρόσωπό σας
ΡΙΤΣΑΡΝΤ-ΣΠΥΡΟΣ Χαγκαμπιμάνα

 

gramma.jpg

 

*Δημοσιεύτηκε στον «Πολίτη» στις 22/8/2015. 

Σχολιάστε

